Makale Arama ›
Anasayfa › Makaleler › Kediler › A'dan Z'ye kedi sağlığı
A'dan Z'ye kedi sağlığı
- A -

APSE: Dışarıda yaşayan kedilerde, özellikle kısırlaştırılmamış ve bu yüzden kolayca kedi kavgalarına girişebilecek olanlarda apse oluşumu sık görülür. Tırmalanma, ısırılma ve başka yaralanmalar sonucunda, iltihap dolu bu kesecikler özellikle başta , boyunda ve kuyruk sokumunda oluşur. Apsenin büyüklüğüne göre genel belirtiler de (ateş, iştahsızlık,durgunluk) gözlenebilir. Apse olgunlaşınca veteriner hekim tarafından açılır ve dren konulur. Yara tümüyle iyileşinceye kadar antibiyotik tedavisine devam edilir.

AĞRI: Kedi ağrılarını miyavlayarak, iştah kaybı, davranışlarında değişmeler veya topallama ile belli eder. Yetişkin kedinin mırıldanması ise her zaman memnuniyet ifadesi değildir. Ağrı bir anda ve şiddetli bir travmaya bağlı olarak da ortaya çıkabilir. Tedavi edilmeyen kronik bir hastalığın sonucunda da ağrı ortaya çıkabilir. Çok acı çeken ve buna mahkum olduğu bilinen kedilerde ötanazi düşünülebilir.

AKCİĞER ÖDEMİ: Akciğer ödemi her zaman acil bir durumdur.Akciğer ödemi, kalp rahatsızlığı olan kedilerde görülür. Ama alerjik bir reaksiyon veya zehirlenme sonucunda da oluşabilir. Ödem kronik ya da akut olabilir. Kedi güçlükle ve hırlayarak nefes alır. Öksürük görülebilir. Dili ve dudakları mavidir. Burnundan akıntılar gelir. Tedavi edilmediği takdirde kedi ölebilir. Acilen bir veteriner hekim çağırmak gerekir.

ARTROZ: Kediniz topallıyorsa, hareketleri ona acı veriyor gibi görünüyorsa, belki artroza yakalanmış olabilir. Bu hastalık eklemlerde akut yangılarla kendini gösterir ve ilerleyerek eklemin tahrip olmasına neden olur. Çoğunlukla yaşlı kedileri etkiler. Veteriner hekiminize danışın, radyolojik bir muayene yapacaktır ve acılarını dindirmek için yangı giderici ilaçlar verecek ya da operatif bir işlem uygulayacaktır.

AŞI: Kedinin enfeksiyon hastalıklarına (kedi gençlik hastalığı, kedi üst solunum yolu enfeksiyonları, klamidiozis, lösemi, kuduz) karşı korunması için çok sayıda etkin aşı bulunuyor. Aşılar kediyi hastalıklardan koruyan antikorların oluşmasını sağlarlar. Ancak aşının etkisi hemen ortaya çıkmaz: bir ya da iki haftalık bekleme süresini hesaba katmak gerekir. Bir yavru kedinin aşılanma programındaki ilk aşı yaklaşık sekiz haftalık olduğunda yapılır, ikincisi iki hafta sonra. Tüm aşılar her yıl yenilenir. Kedinizin tüm aşıları tedavi ve operasyonları aşı karnesine de kaydedilir. Size verilen bu aşı karnesi kedinin hem kimliği, hem pasaportu, hem de sağlık karnesidir. Tatillerde, yurt dışına yapılan seyahatlerde ya da kedinizi emaneten bir yere bıraktığınızda, bu aşı karnesini yanınızda bulundurun ve kedinizi bakıma alan kişiye verin.

ATEŞ: Titremeler, sık soluma ve kalp atışlarının hızlanması , halsizlik: bunlar, ateşli bir kedinin belirtileridir. Makattan alınan vücut ısısı sabahları 38.5 derece, akşamları da 39 derecenin üzerindedir. Burnundaki kurumaya hiçbir zaman güvenmemelidir. Bunun beden ısısı hakkında doğru bir bilgi verdiğini düşünmek yanlıştır. Öncelikle termometreyi sallayarak derecesini düşürün. Ateşini ölçmek için kuyruğunu kaldırın. Sonra makatına yatay olarak bir termometre sokun, ve termometreyi eğik tutarak bağırsak kenarına değmesine dikkat edin.Termometreyi önce vazelin ile yağlarsanız, girişi daha kolay olur. Kediyi bir iki dakika süreyle hareket ettirmeden tutun ve onu sakinleştirmek için sürekli olarak okşayın. Yüksek ateş uzun süre devam ederse karaciğer, böbrek gibi organlarda dejenerasyona neden olarak geri dönüşsüz hasara yol açabilir. Bu nedenle hekiminize danışın. Hekime danışmadan kedinize ateş düşürücü vermeyin , beşeri hekimlikte kullanılan ilaçların çoğunun kedilerde ciddi yan etkileri vardır.

- B -
- C -