Makale Arama ›
Anasayfa › Makaleler › Köpekler › Köpeklerde solunum yolları hastalıkları
Köpeklerde solunum yolları hastalıkları

Solunum sistemi, nefes alma sürecine dahil organları kapsar. Bunlar da, hem sizin görebildikleriniz, yani ağzı ve burnu, ile köpeğin bedeni içindeki organlardır. Solunum sorunu olabileceğini düşündürecek belirtiler şunlardır.

• Burun akıntısı
• Aksırma
• Öksürme
• Sesli ya da zorlu nefes alma
• Ses değişimi ya da kaybı
• Göğsün içinde anormal sesler

Bronşit

Köpeğin sürekli olarak kuru, sert bir öksürüğü vardır, bazen bu öksürük krizlerinden sonra köpek kusabilir ya da köpüklü görünümlü bir salya akar. Beden ısısı normalin üzerinde olmayabilir, ama genelde görünümü zayıftır. İyi bir bakım ve doğru ilaçlarla yeniden sağlığına kavuşabilir.

Soluk borusunda yabancı cisim

Ani, yoğun bir öksürme, bazen soluk borusuna kaçan yabancı bir maddeden kaynaklanabilir. Köpekler genelde, soluk borusundaki yabancı maddeyi öksürerek yukarıya itmeye çalışırlar, ama bunda başarılı olamazlarsa, bu maddenin çıkartılması için onu hemen veteriner hekime götürmeniz gerekir.

Larenjit

Fazla konuşan bir kişi gibi, çok havlayan ya da çok öksüren bir köpeğin de sesi kısılabilir. Bir süre için sesini dinlendirmek ve öksürüğünü tedavi etmek, genelde bu durumu kısa sürede iyileştirir. Ancak kronik bir larenjit vakasının arkasında daha farklı ve daha ağır bir sorun yatıyor olabilir.

Soluk borusu kolapsı

Bu köpekler çok görülen, doğuştan veya sonradan gelişen bir bozukluktur. Bu tip kediler zaman zaman güçlükle ve sesli bir şekilde solurlar ve öksürmeye yatkındırlar. Durum, genelde yaşamı tehdit edici değildir, ama kusurun düzeltilmesi için ameliyat önerilir. Şişmanlık bu durumu daha da zorlaştırdığından, köpeğinizin kilosunu koruyarak ona yardım edebilirsiniz.

Damak yarığı

Doğuştan gelen bir başka kusur olan bu hastalıkta, ağız ve burun boşluğu arasında bir delik olur. Çoğu zaman böyle bir kusuru olan yavru köpek annesinden süt içemez. Hastalığın ilk belirtilerinden biri burun akıntısıdır. Eğer deformasyon aşırı değilse, ameliyat ile düzeltilebilir.

Rinit

Burun enfeksiyonları, yeşil, kötü kokulu bir burun akıntısına neden olabilirler. Burundaki dokuların enfeksiyonu bakteriyel veya mantarlardan kökenli olabilir. Tedavi, nedenine bağlıdır. Enfeksiyonun tedavi edilmesi için genelde antibiyotik kullanılır.

Daralmış burun delikleri

Kısa burunlu boxer, pekines, sherpi ırkı köpeklerinde görülen bir durumdur. Bu köpekler nefes aldıklarında, burun delikleri kapanır ve hava akışı kesilir. Köpüklü görünümde bir burun akıntısı tipiktir. Bu durumdaki köpekler heyecanlandıklarında ağızlarından nefes alırlar. Köpeğin rahatlayabilmesi için Burun deliklerinin genişletilmesi gerekebilir.

Burunda yabancı cisim

Çevrelerini araştırırken köpeklerin burnuna yabancı cisimler kolayca kaçar ya da sivri bir nesne batabilir. Özellikle yaz mevsiminde pisipisi otları burna girebilmektedir. Duyduğu rahatsızlık ile şiddetle aksırıp eli ile burnuna vurur. Zaman zaman kanlı olan bir burun akıntısı fark edersiniz. Cisim, burun kanalı içinde daha yukarılara hareket etmeden, bir an önce çıkartılması gerekir. Asla cismi, bu hassas bölgeden kendi başınıza çıkartmaya çalışmayın bırakın, veteriner hekim çıkartsın ve olası enfeksiyonların önüne geçmek için bir antibiyotik yazsın.

Pnömoni (zatürre)

Köpek öksürür, ateşi vardır, nabzı hızlıdır, göğsünden hırıltılı ya da fokurtulu ses gelebilir. Akciğerlerin iltihaplanması olan pnömoni, bir virüs, bakteri, alerji ya da parazitten kaynaklanabilir. Daha kolay nefes alabilmesi için. Pnömoni’li bir köpek genelde başını ileriye uzatıp, dirseklerini dışarıya çevirerek oturur. Ciddi bir hastalık olmasına rağmen, pnömoniye neden olan etkene yönelik bir tedaviye alındıklarında çoğu köpek kısa sürede iyileşir.

Solunum yolları tümörleri

Solunum yollarındaki tümörler de sesli solunum, zorlukla soluma ya da öksürüğe yol açabilirler. Bu da veteriner hekiminizin araştırıp tedavi etmesi gereken bir konudur.

Alerji

Aksırma ve öksürme, genelde köpeğinizin bir alerjiye olan tepkisidir. Toz, böcek sokmaları, yiyecek maddeleri ya da solunum yolu ile aldığı bir madde, sorunun kökeni olabilir. Alerjik bir krizin diğer belirtileri, gözlerin sulanması, kaşıntı, bazen kusma ve ishaldir. Köpeğinizin alerjisi ile baş etmenin yolu, nedenini tanımaya bağlıdır.

Katkılarından dolayı Prof. Dr. Kürşat ÖZER’e teşekkür ederiz.